LTO: Snelheidsverhoging significante verbetering verkeersveiligheid

29 jan 2020

Bericht

LTO: Snelheidsverhoging significante verbetering v

Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. Met dit wetsvoorstel voldoet Nederland aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder dan 40 km/u kunnen rijden.

Snelheidsverhoging naar 40 km/h

Reden voor het wetsvoorstel was de Europese APK-plicht die in mei 2018 al in werking had moeten treden. LTO Nederland heeft zich er samen met Cumela en Fedecom voor ingezet dat aan deze richtlijn een snelheidsverhoging naar 40 km/h en de komst van één loket voor ontheffingsverlening wordt gekoppeld. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door stads- en dorpskernen te rijden. Op verzoek van LTO Nederland is in het wetsvoorstel ook vastgelegd dat de APK-plicht niet van toepassing is op trekkers die in de agrarische sector worden gebruikt. Via een amendement van Von Martels (CDA) en Dijkstra (VVD) is een evaluatiemoment bedongen om te bezien of de kosten en administratieve lasten niet hoger uitvallen.

Overgangsperiode tot 2025

Als ook de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel, dan geldt een overgangsperiode tot 2025. Alle (land)bouwvoertuigen moeten na het van kracht worden van het wetsvoorstel vanaf 2025 een kentekenplaat voeren. Nieuwe trekkers worden na inwerkingtreding van de wet direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben voor 2025 een kentekenplaat nodig.

De registratie-/kentekenplicht is niet van toepassing op landbouwvoertuigen die het erf niet verlaten. De nieuwe regelgeving geldt evenmin voor fruitpluktreinen. De registratie- en kentekenplicht geldt ook voor bosbouwtrekkers, motorrijtuigen, mobiele machines en aanhangwagens met beperkte snelheid.

Bron: LTO

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Invoering van kentekenplicht en apk-keuring voor t

Invoering van kentekenplicht en apk-keuring voor tractoren

23 jan 2020 Bericht
Invoering van kentekenplicht en apk-keuring voor tractoren
’s Werelds eerste methaan aangedreven trekker gaat

’s Werelds eerste methaan aangedreven trekker gaat in 2020 in productie

6 jan 2020 Vakblad De Loonwerker - december 2019
’s Werelds eerste methaan aangedreven trekker gaat in 2020 in productie
Snelste trekker ter wereld bereikt topsnelheid van

Snelste trekker ter wereld bereikt topsnelheid van 247.47 km/h

3 jan 2020 Video
Snelste trekker ter wereld bereikt topsnelheid van 247.47 km/h


Vakpartner nieuws

Kistenwassers te huur

Kistenwassers te huur

7 mei 2020 Bericht Mechatec
Kistenwassers te huur
Hebben bieten sporenelementen nodig?

Hebben suikerbieten sporenelementen nodig?

21 mrt 2020 Bericht Yara
Hebben suikerbieten sporenelementen nodig?
Sporenelementen voorkomen ziekten

Sporenelementen voorkomen ziekten

20 mrt 2020 Bericht Yara
Sporenelementen voorkomen ziekten

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies