Modderactie moet zorgen voor minder middelvingers

26 sep 2019

Bericht

Modderactie moet zorgen voor minder middelvingers

Op het loonbedrijf van Philippus en Linda Dijkstra in Morra is vorige week de Friese moddercampagne afgetrapt. Doel is om de verkeersveiligheid te vergroten en meer begrip te kweken tussen weggebruikers.

Gevaarlijke situaties

'Door modder op de weg tijdens de oogsttijd kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Iedereen doet zijn stinkende best om onveilige situaties te voorkomen. We vinden het daarom belangrijk om met deze campagne door te gaan. De nul ongelukken door modder op de weg moeten we in stand houden in Friesland', zei Fokkens.

Posters

De Friese gemeenten wijzen weggebruikers dit najaar met spandoeken langs de weg, advertenties, artikelen, posters en een radio- en tv-spot op het gevaar. In een tv-spot wordt weggebruikers daarnaast verteld wat ze moeten doen als ze modder op de weg tegenkomen. Boeren en loonwerkers wordt gevraagd de wegen schoon te maken en borden te plaatsen om weggebruikers te attenderen op de modder.

52 dorpen

Met 52 dorpen en een enorm buitengebied is gemeente Noardeast-Fryslân een grote agrarische gemeente, stelde Boerema. 'De bietencampagne begint zo weer. Boeren gaan hun mais van het land halen. Dan vind je rommel op de weg terug. De weg wordt beter schoongemaakt dan enkele jaren terug. Er zijn ook minder overtredingen.'

Bewustwording 

Er moet niet alleen naar boeren worden gekeken, beklemtoont de wethouder. 'Weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Dat geldt ook voor forensen. Zij moeten ruimte maken. Ouders worden door de campagne alert dat de verlichting van de fietsen van hun kinderen goed moet werken. Zo draagt iedereen zijn steentje eraan bij.'

Daar is Tineke de Vries van LTO Noord het roerend mee eens. 'Deze campagne moet ook zorgen voor bewustwording bij burgers. Zij moeten hun rijgedrag aanpassen. Velen hebben geen geduld en steken al snel een middelvinger naar je op. Of auto's vliegen nog snel even door de bocht om erlangs te kunnen.'

Repeterende karakter

Volgens Simon Broekstra van Cumela heeft het repeterende karakter van de campagne veel effect. 'Je kunt het vergelijken met de campagne 'Wij gaan weer naar school' van Veilig Verkeer Nederland. Iedereen wordt weer even bewust van mogelijke gevaren op de weg.'

Bron: LTO noord


 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Agrifirm en GMN gaan samen voor innovatie bloembol

Agrifirm en GMN gaan samen voor innovatie bloembollensector

26 sep 2019 Bericht
Agrifirm en GMN gaan samen voor innovatie bloembollensector
De sector is onderweg naar Peen telen in 2030

De sector is onderweg naar peen telen in 2030

26 sep 2019 Bericht
De sector is onderweg naar peen telen in 2030
Aanvragen invoercertificaten knoflook

Aanvragen invoercertificaten knoflook

25 sep 2019 Bericht
Aanvragen invoercertificaten knoflook


Vakpartner nieuws

Kistenwassers te huur

Kistenwassers te huur

7 mei 2020 Bericht Mechatec
Kistenwassers te huur
Hebben bieten sporenelementen nodig?

Hebben suikerbieten sporenelementen nodig?

21 mrt 2020 Bericht Yara
Hebben suikerbieten sporenelementen nodig?
Sporenelementen voorkomen ziekten

Sporenelementen voorkomen ziekten

20 mrt 2020 Bericht Yara
Sporenelementen voorkomen ziekten

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies