Maak kennis met de nieuwe Polaris Ranger Diesel!

26 apr 2019

Video

Akkerbouwbedrijven worden steeds groter en (huur)percelen komen steeds verder van elkaar vandaan te liggen. Off-Road fabrikant Polaris ontwikkelde speciaal voor landbouwbedrijven die te maken hebben met schaalvergroting een nieuw off-road voertuig die onder alle omstandigheden het land op kan: de Ranger Diesel. AkkerbouwActueel begin april bij de lancering in het verre Engelse land aanwezig. Bekijk en lees hier meer over!

Europese lancering Ranger Diesel

Tijdens de Europese lancering rondom het idyllische Graythwaite Estate in het Noorden van Engeland vertelde Rodrigo Lorenzo, vice president en algemeen manager van Polaris Off Road, dat de ontwerpers van de Ranger Diesel vanuit het hoofdkantoor in Minnesota (VS) en de fabriek in Polen hebben aangestuurd op betrouwbaarheid, duurzaamheid en vermogen. Daarbij zijn extreme omstandigheden leidend geweest: van Siberische kou tot woestijnhitte.

Extreem weer? Daar maakt de Polaris Ranger geen enkel probleem van.

Lorenzo: “Voor de akkerbouwers in Nederland zijn die extremen niet direct van toepassing, maar juist omdat de Ranger op alles is voorbereid weet je zeker dat hij je nooit in steek laat. Bovendien hebben we op deze nieuwe uitvoering een extra spatbord achter de wagen gemonteerd, waardoor er veel minder modder in de motor komt. Die aanpassing is ideaal voor met name de Nederlandse en Belgische markt waar veel onder natte en modderige omstandigheden gewerkt moet worden. Zo hoef je als bestuurder nooit na te denken of je ergens wel/niet kan komen. En dat is natuurlijk wel een heel prettige gedachte.”

“Extreem goede stof- en waterafdichting”

Lorenzo beseft dat veel telers geneigd zijn te kiezen voor een quad of (een personenauto met) vierwielaandrijving: “Vergeet niet dat Polaris meer dan tweehonderd speciaal ontwikkelde accessoires biedt om elke rit efficiënter te maken. Van cabinesystemen tot lieren: er is altijd een accessoire die je Ranger nog harder en slimmer laat werken. Het Ranger Pro Shield cabinesysteem heeft een drie keer betere stof- en waterafdichting dan de concurrentie die dankzij de verschillende voorruit-, deur-, achterkant- en dak-opties rijplezier garanderen onder alle omstandigheden.”

Optimaal rijcomfort

Naast de enorme kracht van het Off Road-voertuig is de Ranger ook prima te besturen op de openbare weg. Akkerbouwers kunnen met de Ranger snel en comfortabel van A naar B. Lorenzo: “De regelgeving in Nederland zorgt er wel voor dat er dan een kenteken op de Ranger geplaatst dient te worden, maar eenmaal geregistreerd kan de Polaris voor vele kilometers rijplezier zorgen.”

Pluspunt voor agrariërs

De Polaris voertuigen zijn met een L7E homologatie kenteken (geldt voor Nederland en België) en tractorkenteken (geldt voor België) verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot de meeste merken waar deze homologatie niet mogelijk is. Met andere woorden bij de meeste andere merken kan het voertuig niet op kenteken worden gezet. “Een groot pluspunt van Polaris voor agrariërs”, aldus de vice-president van Polaris.

“Ook bij het ontwikkelingsproces hebben we het voertuig dusdanig gebouwd dat boeren uit landen als Canada, Australië of Amerika de gehele dag comfort hebben, want in die landen zitten ze soms wel tien uur lang in de Ranger. Dat betekent voor akkerbouwers in de Benelux dat ze meeprofiteren van dit extra comfort, ook al zitten zij vaak voor kortere tijd in de wagen.”

“Enorm veel trek- en laadvermogen”

De testrit in het Verenigd Koninkrijk toonde in elk geval één ding aan: geen hindernis is de Polaris Ranger te gek. De optimale vering zorgt ervoor dat elke hobbel zonder moeite genomen kan worden. Diepe plassen of modderige ondergronden doorstaat hij moeiteloos en op droge, stoffige dagen kan hij met hoge snelheid over het terrein heen. Akkerbouwbedrijven met flinke erfoppervlaktes waar ook de perceelafstanden groot zijn, bedrijven die veel bewaarschuren staan en/of akkers die moeilijk bereikbaar zijn vanwege ruw terrein (bijvoorbeeld Zuid-Limburg, De Veluwe en de Belgische Ardennen) kunnen volgens Lorenzo zeker baat hebben bij dit voertuig. “Met 1143 kilogram aan trekvermogen en 720 kilo aan laadvermogen, is deze Ranger meer dan capabel op alle ondergronden en voor diverse werkzaamheden. Zo is dit off-road voertuig zeer geschikt om te gebruiken tijdens monitoring in het veld of het inmeten van percelen voor precisielandbouwdoeleinden. Ook op akkers met hoogteverschillen kan de Ranger Diesel prima uit de voeten.”

Geen hindernis, ondergrond of weertype is de Polaris Ranger te gek

Weer of geen weer

“Deze nieuwste uitvoering beschikt over on-demand vierwielaandrijving (AWD), wat betekent dat aandrijving op alle vier de wielen automatisch wordt ingeschakeld wanneer het voertuig meer tractie nodig heeft. Als die tractie niet meer nodig is, dan schakelt het systeem automatisch terug naar tweewiel-aandrijving. Door de moderne Polaris technologie, zoals het motorremsysteem (EBS), laat de Polaris Ranger je nooit in de steek: weer of geen weer”, zo besluit Lorenzo.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Introductie van de eerste Polaris Off-Road Challen

Introductie van de eerste Polaris Off-Road Challenge in Tsjechië

18 nov 2019 Bericht
Introductie van de eerste Polaris Off-Road Challenge in Tsjechië
Polaris Ranger Diesel: alternatief voor quad of 4x

Polaris Ranger Diesel: alternatief voor quad of 4x4

3 okt 2019 Bericht
Polaris Ranger Diesel: alternatief voor quad of 4x4
Polaris viert 65e verjaardag met toonaangevend por

Polaris viert 65e verjaardag met toonaangevend portfolio voor 2020

8 aug 2019 Bericht
Polaris viert 65e verjaardag met toonaangevend portfolio voor 2020
Online veiling Landbouw en tuinbouwmachines

Online veiling Landbouw en tuinbouwmachines

17 mei 2019 Bericht
Online veiling Landbouw en tuinbouwmachines
Ondanks relatieve droogte zijn er nog geen grote p

Ondanks relatieve droogte zijn er nog geen grote problemen

26 apr 2019 Bericht
Ondanks relatieve droogte zijn er nog geen grote problemen
Emigraties van boeren door de jaren heen

Emigraties van boeren door de jaren heen

24 apr 2019 Bericht
Emigraties van boeren door de jaren heen
Nieuwe Polaris Ranger Diesel perfect voor Nederlan

Nieuwe Polaris Ranger Diesel perfect voor Nederlandse akkerbouw

19 apr 2019 Bericht
Nieuwe Polaris Ranger Diesel perfect voor Nederlandse akkerbouw


Vakpartner nieuws

Boxenwasser: “Gemiddeld vijftig kisten per uur was

Boxenwasser: “Gemiddeld vijftig kisten per uur wassen”

26 sep 2019 Bericht Mechatec
Boxenwasser: “Gemiddeld vijftig kisten per uur wassen”
Regiobezoeken bij ‘Vision on Tour 2020’ van Tolsma

Regiobezoeken bij ‘Vision on Tour 2020’ van Tolsma Grisnich

9 sep 2019 Bericht Tolsma-Grisnich
Regiobezoeken bij ‘Vision on Tour 2020’ van Tolsma Grisnich
De BF 280 is een compleet andere machine

De BF 280 is een compleet andere machine dan de standaard kistenvuller

2 sep 2019 Bericht Mechatec
De BF 280 is een compleet andere machine dan de standaard kistenvuller

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies